Nyomtatás

"Az online kasszaügyet csak egy projektidőszaknak tartom"


Visszatérnek a rendes kerékvágásba

Mintegy 4,8 milliárd forintos árbevételével rekordévet zárt a magyarországi kassza- és retailszektor piacvezető szolgáltatója, a Laurel cégcsoport. A pénztárgépek online átállításánál úttörő szerepet vállalt szolgáltató az idén visszatér a „normál üzemmódhoz”, vagyis a hagyományos üzletágaiban új termékek fejlesztésére fókuszál. Bessenyei Istvánnal, a cégcsoport tulajdonos-ügyvezetőjével az elmúlt időszak eredményeiről és a brandépítés lehetséges irányairól beszélgettünk. 

A Laurel cégcsoport minden eddiginél nagyobb árbevétellel zárta a tavalyi évet. Ez a növekedés teljes egészében az online pénztárgépek bevezetésében felvállalt munkának köszönhető?

Az online kasszák bevezetése érdekes és tanulságos időszak volt számunka. Amikor 2012 őszén meghirdették, hogy lesz ilyen szabályozás, rögtön nekiálltunk a munkának. Azt is felmértük egy pillanat alatt, hogy ez komoly és nehéz feladat lesz, ezért az egész céget igen rövid idő alatt „átprogramoztuk”. Igyekeztünk minden erőforrásunkat erre a feladatra összpontosítani. Ezért valóban igaz, hogy az árbevétel-növekedésünk jórészt ennek a projektnek köszönhető.

A Laurel neve elsőként és sokáig egyetlenként merült fel a szolgáltatók közül, akik elkezdtek foglalkozni a kasszák online átállásával. Miért vállalták fel ezt az úttörő munkát?

Tudtuk, hogy akár rosszul is elsülhet a dolog, ha nem sikerül megcsinálnunk. Nagyon sok ügyfelünket veszélyeztette volna, amennyiben kasszáink nem felelnek meg időben a törvényi előírásoknak. Ezért inkább kötelezettségként éltük meg az egész online-osítást, mint nagy üzleti lehetőségként. Napokon belül felpörögtünk, megkerestük azokat a szakmai erőket és információkat, amelyek képbe és helyzetbe hoztak minket.

Indokolt volt ez a nagy szigor? Mi volt a legnagyobb kihívás a piac számára?

Igazából nem akarom minősíteni, hiszen a végső célt, a feketekereskedelem visszaszorításának jogosságát senki nem vitatja. A törvényalkotók nyilván szerették volna kiküszöbölni azokat a hibákat, amiket más országokban elkövettek, ezért volt rendkívül szigorú a szabályozás. A nehézséget az jelentette, hogy az eredeti határidő nagyon rövid volt, és maguk a jogalkotók is menet közben szembesültek a kereskedelmi piac sajátosságaival.

Ez a helyzet nagyon sok szakmai egyeztetést igényelt a pénztárgép-forgalmazók, fejlesztők, kereskedők és a végrehajtást felügyelő hatóságok között. Iterációban fejlődtünk, vagyis minden új információ további megoldandó feladatot eredményezett, és mindenre gyorsan kellett reagálni. A folyton módosított határidők sorra felborították eredeti terveinket, nagyságrendekkel több munka volt ez, mint azt sokan eredetileg gondolták.

Hogyan tudtak ilyen hamar eredményeket elérni?

Felelősségteljesen egyből nekiálltunk a fejlesztésnek, megkerestük, melyek azok a szakmai erők és kompetenciák az országban, akikkel összefogva bízhattunk a sikerben. Két irányba indultunk el. A nagykasszás AEE-egység fejlesztésénél a BBox-szal kooperáltunk, a kiskasszák esetében pedig a Sagemcommal. Mindkét vonalon közös fejlesztés eredményeként születtek meg az első AEE-egységek, ezért tudtuk elsőként bejelenteni az első online kasszáinkat.

A 2013 áprilisában megtartott konferenciánkon még ugyan nem volt meg az engedély, de tudtuk, hogy már közel járunk hozzá. A konkurens cégek közül sokan úgy is álltak hozzá, hogy menjen előre a „hótoló”, ők pedig majd követik a kitaposott úton. Ez is egy stratégia, és lehet, hogy könnyebb út, de mi ezzel nem foglalkoztunk. Bennünk „gyárilag” működik az, hogy elől haladjunk, elsőként legyünk ott minden hasonló ügynél. A munkát meg kellett csinálni, és presztízsből is fontosnak tartottuk, hogy megmutassuk, a Laurel képes megoldani ezt a feladatot.

Értékelte ezt a piac? Történt piaci átrendeződés?

A legtöbb kereskedelmi partnerünk értékelte az erőfeszítéseket, mert számukra elsődleges cél az üzembiztonság, és hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak. Néhány piaci szereplő viszont arra gondolt, hogy milyen jól jártunk ezzel. Ugyanakkor a Laurelnek mindez több száz millió forintos költséget jelentett, az előre nem látott hibák kiküszöbölése pedig sok plusz munkaórát.

Piacvezetőként nem tehettük meg, hogy kisebb cégekre várjunk, és kockáztassuk az eredményt. Így történhetett meg, hogy míg mi 25 engedélynél működtünk közre, a legnagyobb magyar konkurenciáink maximum 4-6 engedélyt szereztek. Az online kasszaügyet egy projektidőszaknak tekintem, és nem okozott piaci átrendeződést. Ez csak akkor történt volna meg, ha sok konkurensünk nem foglalkozott volna ezzel az üzlettel.

Végül is összességében hogyan ítéli meg, elégedett az eredménnyel?

Tavaly 4,8 milliárdos forgalmat ért el a Laurel cégcsoport, ami jelentős növekedés az előző évhez képest. Üzleti szempontból mégsem értékelem kiugrónak. Annak ellenére, hogy a Magyarországon működő mintegy 35 ezer PC-s és 180 ezer kiskasszából 16 ezret a Laurel kezel, és ez nagyon erős piaci pozíciót jelent, ez a projekt nagyon sok erőforrást, tartalékot emésztett fel, erőltetett menetben dolgoztunk, háttérbe szorítva a hagyományos üzleti tevékenységeinket.

Ha a körülmények alakulása miatt hirtelen azt várja a piac, hogy mindent dobj félre, és két évig szinte csak egy feladatra koncentrálj, akkor felborul a cég természetes fejlődési üteme. Most azon kell dolgoznunk, hogy visszatérjünk a normál kerékvágásba.

Milyen feladatokra koncentrálnak az idén?

Az idei nem lesz könnyű év, mert tevékenységünk nagy része korábban kereskedelmi pályázatokhoz kötődő projektekből származott. Idén pedig egyelőre nincsenek ilyen pályázati kiírások. Nem titok az sem, hogy súlyosan érintenek minket a multinacionális kereskedelmi láncokat sújtó változások is, hiszen a különadók és egyéb intézkedések miatt ők is jelentősen visszafogták a fejlesztéseiket. Ezért ebben az évben főként nem új rendszereket, hanem a meglévőkhöz kiegészítő modulokat igyekszünk nekik kínálni.

Terveink szerint legalább negyedévente jelenünk meg új termékekkel. Az első, a tabletes kasszánk már kint van a piacon. Ideális lehet kisebb üzleteknek. Olcsóbb árfekvésű, kis helyigényű, egyszerűen kezelhető praktikus szerkezet, és gyakorlatilag mindent tud, amit a nagykasszák.

Továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk az oktatásra is. Szintén a kisebb boltok esetében, így a trafikoknak is – mintegy 1000 trafik tartozik az ügyfélkörünkbe – személyes szolgáltatásként távoktatást, videofilmeket adunk. Általában azt gondolom, hogy Magyarországon még mindig rengeteg tartalék van a kereskedelemben, illetve nagyon sok veszteség keletkezik, ami technológiai fejlesztésekkel kiküszöbölhető.

Vizsgáljuk akár a készletgazdálkodást, az áruválasztékot, az árpolitikát, a rendelési mechanizmust, a dolgozók hatékonyságát és még sorolhatnám. A Laurel ezekre a problémákra is kínál intelligens technológiai rendszereket. A kereskedelem óriási adathalmazzal dolgozik, ami átláthatatlan megfelelő eszközök nélkül. Nézik a jelent, de nem látják az összefüggéseket. Erre is létezik már több megoldásunk, az üzleti intelligencia, adattárház, adatbányászat termékeink révén.

A Laurel cégcsoporthoz tartozó ProgAdat Kft. elsősorban ezek népszerűsítésére fókuszál a közeljövőben. Azt látjuk, hogy kezd átstrukturálódni a kereskedelem, egyre nagyobb szerepet kap az internetes értékesítés. Kínálunk olyan megoldást, ami a hagyományos és webes értékesítést integrálja. A mobiltechnológia területén is komoly kooperációs lehetőségeink vannak, ami igen nagy potenciált jelent például a fogyasztói szokások megismerésében.

A fejlesztéshez viszont tőke kell…

Kétségtelen, a modern és hatékony megoldásokhoz kell a pénz, ugyanakkor ez szemlélet kérdése is. Van, aki azt mondja, hogy azért nem fejleszt, mert nincs pénze, pedig, ha fejlesztene, jobban látná az összefüggéseket, akkor háromszor annyit keresne. Mivel mi nap, mint nap együtt dolgozunk a kereskedőkkel, látjuk a hibákat, hiányosságokat, és érzékeljük a mindennapi gyakorlatból, hogy megéri kihasználni a technológia adta lehetőségeket, mert belátható időn belül megtérül a befektetés.

Távolabbi jövőkép?

Azt vallom, ahhoz, hogy a kereskedelemben az ember jól szolgáltasson, komplexen kell látni ezt a szakmát. A Laurel mindig is ezt a stratégiát követte. Itt minden mindennel összefügg. A kereskedelemben felfoghatatlan mennyiségű információ keletkezik nap, mint nap, amit okosan elemezve a javunkra fordíthatunk. Ezért egy jó üzlet ma már nem tud működni hatékony mérleg-, áruvédelem, elszámolás stb. nélkül.

A Laurel ezért tartja fontosnak, hogy rendszerintegráltan szolgáltasson. Igény esetén nemcsak a saját termékeinket, szolgáltatásainkat kínáljuk, hanem megkeressük az adekvát szakmai partnereket, nem akarjuk mindig mi feltalálni a spanyolviaszt. Így komplexen tudjuk kezelni ügyfeleink problémáit. Mintegy 4500 Laura kasszarendszert működtetünk az országban, ehhez azonban szinte bármilyen külső szakmai partnerek által kínált terméket tudunk integrálni. A komplexitás megtartása érdekében folyamatosan keressük a minőségi szolgáltatást nyújtó szakmai partnereket. Ebbe az irányba szeretnénk a jövőben is bővíteni a szolgáltatásainkat.


A Laurel 22 éves fennállása óta a brand­építés volt a célunk. Azt szeretnénk, ha az üzletfeleink a megbízható minőséggel, és a hozzá illő ár-érték aránnyal azonosítanának minket. Hiszem, hogy eszközeinkkel és szolgáltatásainkkal értéket teremtünk, és segítünk meglátni a partnereinknek az összefüggéseket a hatékonyabb kereskedelem érdekében.

http://www.laurel.hu/

 

              

2018.10.16, Kedd

Van eladó háza?

AKIKBEN MEGBÍZHATUNK

Prohászka Ottó
Tutti Kft.


Bányai József
Bányai Bútorok Kft.


Würsching Péter
B&V International Kft.


Szabó Éva
EVLA Ltd.


Perger Gabriella
Biohair


Koch Csaba
Hajós-Bajai Borvidék


Miavecz István
Trilak Kft.


Kubínyi Norbert
Millennium cégcsoport


Tóth Péter
Lipóti Pékség


Sánta Sándor
Bonbonetti csoport


Tóth Csilla, Halla László
Biomark Kft.


Gábossy Árpád
Szega Camambert Kft.


Nagy Sándor
G'Foby NetShop Kft.


Perjés Ákos
Haribo Hungária Kft.


Schweickhardt György
Prima Maroni Kft.


Hintalan György 
Ökovital Kft.


Csányi Attila
Bonafarm Zrt.


Losó József
Mirsa Zrt.


Ments András
Kincsem Termék Kereskedőház


Juhász Attila
Laurel cégcsoport


Marosfi Györgyné Lídia
Univer Product Zrt.


Palásti József
Fornetti Kft.


Gazsi Zoltán
esisberg Kft.


Kurucz Péter
Brandbank Hungary Kft.


Ifj. Bárány László
Master Good Kft.


Tóth Béla
Gyermelyi Zrt.


Osztermayer Miklós
ERU Hungária Sajtgyártó Kft.


Magyar József
Hungerti Zrt.


Erdélyi István
Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt.


Ziegler János
Ziegler Kft.


Malgorzata Kolton
Tetra Pak Poland & Danube vállalatcsoport


Wáberer György
Waberer's International Zrt.


Bessenyei István
Laurel cégcsoport


Gajodi Viktor
Geomant Kft.


Török Zsolt
Retz áruházlánc


Mezei Rudolf
Promecom - Medistance


Vértes Tibor
Agárdi Pálinkafőzde


Ambrus Barbara
Csodás Otthon Kft.


Nagy László
Nagy Gépműhely Kft.


Demeter Csaba
Demeter Pincészet Kft.


Adorján Zsolt
Webbiztos Kft.


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely)


Korompai András
Performar Kft.


Szentkereszti István
SZIKK Kft.


Lengyel Zoltán
Code Systems Kft.


Massányi Kinga
Gombdinasztia


Miskei Ildikó
Soft Consult Kft.


Kocsis L. Erika
Pocifix Kft.


Cserpes István
Cserpes Sajtműhely


Korbán Krisztián
Akadémia Lovasiskola


Juhász Attila
Ipari munkaruha Kft.


Péchy Imre
Baromedical Zrt.


Mestyán András
Hello Oroszország Utazási Iroda


Ittzés Tamás
Bohém Ragtime


Barazsy Ákos
MiniCRM


Kling Péter
Munkavédelem Kft.


Szekeres Juli
Szópóráz Kft.


Harman Tibor
Nyomtass Okosan Ekopont Kft.


Posta Tibor
Sat.hu-Antenna Szakáruház


Tatos Levente
Tatos Szalon


Kosztolányi Ádám
Magánregény Kiadó


Prech Tamás Zsolt
Media-Press '91 Kft.


 

 

 

 

Hajbeültetés

A torok gyógyítója

Vizet digitálisan

Új édesitőszer

AUTÓSTOP? NEM!

Visszafelé pörgő óra?

ELŐKÉSZÜLETBEN

Somlyai Gábor
Humansoft Kft.


Puskás Zsolt
DMSone Zrt.


Erdőssy Imre
Consact Kft.


Madár Zoltán
Grepton Informatikai Zrt.


Marosi György
Multi Informatikai Kft.


Brumbauer József
BPW-Hungária Kft.


Tálos Péter
FIH Europe Kft.


Miklóssy Ferenc
Keviép Hungary Kft.


Borbély Zoltán
Atenor Group Hungary Kft.


Széll Csaba
CE LAND Holding Kft.


Kovács Endre
Arex FM Kft.


Kemenes László
Prologis Park
Budapest-Harbor


Fülöp Zsolt
DELOG Kft.


Takács Zoltán
Főnix-Med Zrt.


Gyenesei István
Hertelendy Kastélyszálló Kft.


 

 

Első a diszkréció

Stílus ami megszólít

Szeletek élvezete

CSOK-CSOK-CSOK-CSOK

Bankárképzés

A fék nem játék!

Opel nyári gumik

Elektromos autó

 

 

ImpresszumAdatvédelmi szabályzatMédiaajánlat

Copyright © 1999-2018 Webmut@tó - Minden jog fenntartva

A Webmut@tó honlapján található szöveges tartalmak a Webmut@tó tulajdonát képezik,
melyek a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 3.0 Unported Licenc
alatt vannak. Másodközlés esetén feltüntetendő forrásoldal: http://www.webmutato.hu