Nyomtatás

Multimédia készítés „házilag”


Mona Lisa egérrel

   Számítógép az osztályteremben!? Aligha akad pedagógus, akit ez a mondat hidegen hagyna. Van, aki bizakodva inkább felkiáltójellel, mások kételkedve inkább kérdőjellel fejeznék be e mondatot. Akad, aki reménykedve, akad, aki szorongva néz a felsejlő jövő elé. Gondolhatunk az ókori görög bölcsekre, akik árnyas olajfaligetekben sétálva vitatták meg tanítványaikkal a világ nagy kérdéseit és homokba rajzolt köreikkel évezredeken átívelő törvényszerűségeket fektettek le.

 

 

De eszünkbe juthatnak érettségiző diákjaink is, akiknek egy-egy tételben nagy tudósok, művészek, gondolkodók egész életművéről kell számot adniuk az emberiség egyre növekvő ismeretanyagát felölelő tantárgyakból. És itt nem csupán szokások és módszerek, elvek és világnézetek ellentétéről van szó. A leglelkesebb számítógép rajongónak is be kell látnia, hogy számos nehéz akadály áll még az útban, és a legmegrögzöttebb kételkedőknek is be kell ismerniük, hogy korábban elképzelhetetlen lehetőségek előtt nyílhat meg az út.Induljunk ki abból a tényből, hogy a számítógép „csupán” egy technikai eszköz előnyökkel és hátrányokkal, lehetőségekkel és korlátokkal. Befutja ugyanazt a pályát, amit az elektromosság, a vasúti közlekedés vagy az orvostudomány. A kezdeti lelkesedést követő első kiábrándulás után részévé válik életünknek, és ismételten rájövünk, hogy könnyebb volt megváltoztatni a világot, mint saját magunkat. Gondoljunk csak bele abba, hogy hány ember fogott ecsetet a kezébe a civilizáció történetében, és ehhez képest milyen ritkán került egy Mona Lisa a vászonra. Vagy játsszunk el a gondolattal, hogy vajon mit alkotna ma Leonardo mester, ha egy monitor előtt ülve egeret és billentyűzetet venne a kezébe?


Még mindig nem fejtettük meg azonban, hogy mit keres egy számítógép az osztályteremben? Fogalmazzuk meg úgy a kérdést, hogy mire van szükség az oktatásban, ami a tanár és a tankönyv mellett (nem pedig helyette!) hatékonyabbá teheti a tanítást? Milyen célt szolgál egy fizikai kísérlet, a nyelvtanári magnó, a földrajzterem homokasztala vagy az énektermi zongora? A közös vonás a szemléletesség. Rengeteg időt, energiát és pénzt mozgósítunk azért, hogy a könyvekben felhalmozott tudást minél emlékezetesebb módon adjuk át. Igyekszünk cselekvésre, alkotásra buzdítani a diákokat, és minél több érzéküket bevonni az információ felvételébe. Ezt a típusú összetett közlési módot nevezzük latin eredetű kifejezéssel multimédiának (multi: sok, többszörös – mint a szó előtagja; medium: közbülső, közvetítő közeg). Sajnos más divatossá és elcsépeltté váló kifejezésekhez hasonlóan a multimédia szó is kellemetlen mellékzöngékkel egészült ki. Elsősorban a szórakoztatóiparnak „köszönhetően” egyre gyakrabban használják a felszínes, tartalom nélküli, érzékeket elárasztó információözön szinonimájaként. Pedig ennél jóval többet kellene jelentenie. Gondoljunk csak Öveges professzor legendás kísérleteire, amelyekben a legkülönfélébb eszközökkel, az érzékelés különböző formáira alapoz


Az ötletes szerkezetek és eszközök hosszú sorában nyit új távlatokat a számítógép. Ez persze nem jelenti azt, hogy el kell felejtenünk a régi jól bevált eszközöket. Felesleges számítógépbe „gyömöszölnünk” a valóságot ott, ahol az csak karnyújtásnyira van. Számtalan olyan tananyag szerepel viszont a tantervekben, amelyet a modern technika segítségével új szemszögből világíthatunk meg. A lehetőségek szinte beláthatatlanok, az akadályok viszont annál kézzelfoghatóbbak. A legjellemzőbb ellenérveket három szóban összefoglalhatjuk: pénz, idő, szaktudás.

A saját vagy akár intézményünk zsebébe nézve jogosan vetődik fel a kérdés: Miből kerül számítógép vagy éppen vetítő az osztályterembe, a tanár íróasztalára vagy az iskolai könyvtárba? A legfrissebb árakat nézve valóban ijesztő a helyzet. Ha viszont a megoldandó feladatot tartjuk szem előtt, rá kell jönnünk, hogy a szükséges technika már régen a kezünkben van. Az is tény, hogy a számítástechnikai „roncstelepeken” hegyekben állnak az elmúlt évek csúcstechnikái. Nem lehet, hogy a MHz-ek és Mbyte-ok hajhászása helyett inkább saját magunk képzésére kellene időt és pénzt fordítanunk?

Gyakran mondogatjuk, hogy „az idő (is) pénz”. Különösen a tanórák a tanár számára rövid, a diák számára hosszú percei kerülnek sokba. Vajon rabolhatjuk-e ezeket az értékes perceket hosszadalmas technikai előkészületekkel? A válasz: egyértelműen nem. Élesen el kell tehát választanunk az előkészületeket a tananyag „bemutatásától”. A gördülékeny használhatóságot tehát hangsúlyos szempontként kell tekinteni és számon kérni minden elektronikus oktatási eszköz esetében.

Komoly akadályt jelent viszont az új lehetőségek kiaknázásához szükséges tudás megszerzése, amely többnyire időbeli és pénzbeli áldozattal is jár. A csapatmunka – ami jelentheti akár tanár és diák együttműködését is – sok szempontból megoldást adhat, ám nem kerülheti meg az eszköz kiválasztásának nehéz feladatát. Hogyan is várhatnánk el akár a leglelkesebb pedagógustól is, hogy a „médiafogyasztók” népes táborából továbblépjen a „multimédia alkotók” ma még szűk közösségébe, ha nem adunk a kezébe megfelelő eszközt. Közismert, hogy a legjobb számítógép is csak „ócskavas” a megfelelő programok nélkül. Az elektronikus oktatási anyagok készítése azonban felettébb összetett feladat. Az erre alkalmas programok egyik része drága, bonyolult, hosszú tanulást igényel. A másik részének használata szinte „gyerekjáték”, ám lehetőségeik is megrekednek hasonló szinten. Az „arany középút” megtalálása nem könnyű: sok akadályt, buktatót rejt, bár kecsegtető távlatokat is ígér. Erre a reményteli, de rögös útra lépett a BioDigit Kft. 1995-ben, amikor elkezdte a Lapoda nevű programcsomag kifejlesztését.

Az eredeti cél az elmúlt évek során alapvetően nem változott. Egy olyan magyar nyelvű multimédia szerkesztő program elkészítése alkotta a Lapoda alapkoncepcióját, amellyel egy átlagos képességű tanár vagy diák is belekóstolhat a multimédia készítés világába. Megfelelő téma, tananyag vagy ötlet birtokában bárki megpróbálhat versenyre kelni a boltok polcain látható oktatóprogramokkal. Már minimális számítástechnikai ismeret is elegendő ahhoz, hogy alkalmazzuk a multimédia megszokott részeit (szövegek, nyomógombok, képek, hangok, filmrészletek) és kevésbé közismert elemeit (adatbázisok, időskálák, képletek, listák). Nem „vész kárba” azonban a bővebb előismerettel rendelkezők tudása sem, hiszen a program egyszerű elemei rendkívül szabadon kombinálhatók. Ez a szabadság egészen a programozhatóságig terjed.

Aki a kész CD-ket használva kedvet kapna arra, hogy betekintsen a „kulisszák mögé”, annak mindenképpen érdemes megismerkednie a Lapoda szerkesztő programmal. Bár a kezdeti lépések nem igényelnek különösebb számítástechnikai ismeretet, a gyakorlás során biztosan fény derül néhány – korábban misztikusnak vélt – fogalomra, kifejezésre. Azok számára is érdekes és tanulságos lehet ez a kis szellemi kirándulás, akik biztosak abban, hogy soha nem fognak számítógépes tananyagot készíteni. A program felépítését, a munka fázisait és a teendőket látva bárki meggyőződhet arról, hogy mit is jelent a multimédia készítés. És ki tudja? Talán egyszer – a megfelelő csapatba kerülve – szakértőként, forgatókönyv íróként vagy éppen művészeti vezetőként annak a neve is felkerülhet egy CD borítójára, aki „ki sem nézte volna” önmagából, hogy ilyen alkotásra is képes.

Biodigit Kft.

 

              

2018.01.18, Csütörtök

Van eladó háza?

BEJELENTÉS

Ha tud egy jó honlapot,
(az sem baj, ha az Öné :))
jelentse be! 

URL:*
Leírás:*
E-mail:*

 

VS

 

TELEFONKÖNYVEK

Hajbeültetés

ÁLLÁS

IDŐJÁRÁSJELENTÉS

ÚTVONALTERVEZÉS

UTAZÁS

MENETRENDEK

ORIGO SPORT

 

WEBBETEG

 

BANKOK ÉS ÁRFOLYAMOK

APRÓHIRDETÉSEK

INGATLANOK

TŐZSDE

E-MAIL

EGÉSZSÉG

HONLAP PANORÁMA

Válogatás érdekes külföldi
honlapokból.

Honlap a jövőből

Ha megadunk egy dátumot,  akkor megnézhetjük, hogy azon a napon milyen események lesznek a világon.
https://www.zapaday.com

A torok gyógyítója

IDŐJÁRÁS

 

PROPELLER

 

Vizet digitálisan

Új édesitőszer

AUTÓSTOP? NEM!

Legolcsóbb

Hetek

 

Visszafelé pörgő óra?

TOTALCAR

 

Váltson mobilkuponra!

Nemzeti Sport

 

MA.HU

 

Elektromos autó

Első a diszkréció

PRIVÁTBANKÁR

 

Stílus ami megszólít

HÍRADÓ

 

Szeletek élvezete

CSOK-CSOK-CSOK-CSOK

24.HU

 

Bankárképzés

FAKTOR

 

MOZI

 

A fék nem játék!

CSAK FOCI

 

AjándékMagánregény

Origo - friss

 

Opel nyári gumik

PORTFOLIO

 

ÜZLETRÉSZ

 

MIT OLVASSUNK?

ImpresszumAdatkezelési szabályzatMédiaajánlat

Copyright © 1999-2018 Webmut@tó - Minden jog fenntartva

A Webmut@tó honlapján található szöveges tartalmak a Webmut@tó tulajdonát képezik,
melyek a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 3.0 Unported Licenc
alatt vannak. Másodközlés esetén feltüntetendő forrásoldal: http://www.webmutato.hu